Main Article Content

Abstract

This research seeks to assess the impact of using smart box media on the reading abilities of first-grade students at SD Negeri Kasongan. The research adopts a quantitative approach with a Quasi-Experimental Design method of the nonequivalent control group design type. The sample in this study was taken using a saturated sampling technique, consisting of two classes: class I A at SD Negeri Kasongan with 25 students as the experimental class using the smart box media and class I B at SD Negeri Kasongan with 25 students as the control class using PowerPoint media. The methods for data collection included observation, questionnaires, tests, and documentation. Data analysis techniques involved normality testing using the Shapiro-Wilk test, homogeneity testing using the F-test, hypothesis testing using the Independent Sample T-test, and effect size testing with SPSS 25. The study results indicated a significant improvement in students' reading abilities after using the smart box media. The experimental group had average pretest and posttest scores of 58.16 and 87.64, respectively, while the control group had scores of 58.84 and 70.68, respectively. Hypothesis testing was conducted at a significance level of 0.05. The analysis of posttest data using the independent samples test in IBM SPSS Statistics 25 yielded a value of 0.000 < 0.05, leading to the acceptance of H1 and rejection of H0. The effect size test indicated that the smart box media had a strong effect, with a value of 2.3. Therefore, it can be concluded that the smart box media positively impacts the reading abilities of Class I at students at SD Negeri Kasongan.

Keywords

Media Smart Box Reading Ability Elementary School

Article Details

References

  1. Aspiati, A., Hidayat, A., & Arvyaty, A. (2023). Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Anak Usia Dini dengan Media Kotak PIntar di TK Barakati Kota Kendari. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 6(2), 141–150.
  2. Basori. (2020). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Media Kotak Pintar Di TK Mujahadah. Jurnal Al-Abyadh, 3(2), 52–58.
  3. Cahyani, E. D., Puspitasari, S., Fauziyah, S., & Mujazi, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Inovasi Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 Sd Negeri Cukanggalih 1. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multi Disiplin, 5(1).
  4. Chasanah, F. U., Ibrahim, M., Hidayat, M. T., & D. W. Rahayu, D. W. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca melalui Media Buku Cerita di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3644–3650.
  5. Dewi, E. S., & Yanti, Y. E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Big Book Siklus Hidup Hewan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas IV. Primary Educatoin Journal, 1(2), 114–122.
  6. Ekawati, F. (2018). Manajemen sumber daya manusia dalam meningkatkan mutu pendidikan di SMPIT. Jurnal ISEMA: Islamic Educational Management, 3(2), 118–139.
  7. Hayati, F. H., & Suharto, A. W. B. (2024). Penerapan Model Make a Match pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia dalam Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 dan 2 SD/MI. Al Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiya, 8(3), 1060–1072. https://doi.org/10.35931/am.v8i3.3543
  8. Kumullah, R., Yulianto, A., & Ida, I. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(2), 36–42. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v7i2.301
  9. Kurniawati, R. ., & Koeswanti, H. D. (2020). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 29.
  10. Kusumah, R., Anisya, R., Guru, P., Dasar, S., Kuningan, S. M., Moertasiah, J. R. A., No, S., Kuningan, K., Kuningan, K., & Barat, J. (2024). Efektifitas Penggunaan Media Kotak Alfabet dan Gambar Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas II SDN 1 Kertayasa Pendidikan adalah usaha sadar dan dan proses pembelajaran agar peserta didik untuk memiliki kekuatan spiritual keagamaan , SISDIKNAS ). Tujuan. Jurnal Lensa Pendas, 9(28), 75–81.
  11. Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, March, 1–16.
  12. Nesri, F. D. P., & Kristanto, Y. D. (2020). Pengembangan Modul Ajar Berbantuan Teknologi untuk Mengembangkan Kecakapan Abad 21 Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 480. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i3.2925
  13. Nugraha, A., & Rahman, F. A. (2017). Strategi kolaborasi orangtua dengan konselor dalam mengembangkan sukses studi siswa. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1), 128–136.
  14. Puspitasari, N. K., & Ratri, A. K. (2019). Pengembangan Media Papan Kapulog (Kesetaraan Nilai Pecahan Uang Logam) Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III Di SDN 1 Kepuh Kecamatan Boyolangu Kabupaten Tulungagung. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 4(2), 1–9.
  15. Rizkina. (2016). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sd Negeri Bangunrejo 2 Kricak Tegalrejo Yogyakarta.
  16. Safitri, D., Afifulloh, M., & Anggraheni, I. (2022). Dewantara : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini Volume 2 Nomor 1 Tahun 2020 e-ISSN: 26556332. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini Volume, 2(2019), 2–5.
  17. Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan. Alfabeta.
  18. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (1st ed.). Alfabeta.
  19. Supriadi, D. (2017). Implementasi Manajemen Inovasi dan Kreatifitas Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review, 1(2), 125–-–132.
  20. Zein, R., Dahlia, R., & Diana Tonara, A. (2020). Pengaruh Kartu Huruf Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Bhakti Bunda Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(3), 1652–1657.